vrijdag 20 september 2013

Hoe mindful leef jij?

De hit van de 21ste eeuw 
Mindfulness is een manier om te leren in het moment te leven. Zeker in deze maatschappij, waarin wij gehaast, doelgericht en succesgericht te werk gaan, hebben wij handvatten nodig om te genieten van het nu. Velen leven in het verleden en maken plannen voor de toekomst. Het nu, het moment, word compleet vergeten. Juist omdat er zoveel van ons verwacht word. En dit alles is er heel onbewust ingeslopen. Velen nemen niet eens de tijd om rustig een boek te lezen, te gaan sporten of iets voor zichzelf te doen om simpelweg je hoofd leeg te maken en te genieten van het moment. 

"Mindfulness is aandacht hebben voor het huidige moment; open, mild, vriendelijk voor jezelf en niet-oordelend"


Bucketlist
Mensen lijken leuke dingen en tijd voor zichzelf een beetje voor zich uit te schuiven. Onze bucketlist word langzaam langer en dragen we elke dag met ons mee zonder er wat vanaf te strepen. Ik zie dit vaak om mij heen, mensen die nu hard werken en plannen maken voor later. Maar wie zegt jou dat jij die tijd krijgt? Niemand heeft het eeuwige leven. En ik heb vaak genoeg gezien dat mensen hun bucketlist mee hun graf in nemen, niet omdat het harde werken hun dood is geworden, maar het harde werken heeft wel al hun kostbare tijd verbruikt. Omdat een ziekte of een ongeluk hun tijd heeft ingehaald, tijd die je nooit meer terug krijgt en je bucketlist zal altijd een wens zijn.

Boeddhisme 
Al jaren kijk ik met bewondering naar mensen met een andere achtergrond, uit een ander wereld deel levend met verschillende geloofsovertuigingen, normen en waarden. Het boeddhisme is iets wat mij nieuwsgierig maak. Juist omdat deze mensen zo tevreden zijn met zichzelf, hun omgeving en het leven. In tegenstelling tot vele westerse mensen die altijd een honger hebben naar meer. 
Mindfulness lijkt nu een opmars te maken, maar eigenlijk ontdekken wij Europeanen het fenomeen nu pas, terwijl het boeddhisme mindfulness al jaren terug laat komen in verschillende stromingen. Hiervan afgeleid zijn oa yoga, zen, vipassana en tai chi, aandachttrainungen die zich richten op de essentie van het boedisme. Met elementen als opmerkzaamheid, een letterlijke vertaling van mindful leven. En dat is tevens het hart van het boeddhisme. Het fijne is dat iedereen zich open kan stellen voor het 'in het moment leven' zonder de ballast van rituelen en tradities. Het is dus alles behalve zweverig! En dat vinden wij nuchtere Hollanders erg fijn.

Een hartewens 
Bijna twee jaar geleden maakte ik kennis met een mindful leven. Een investering voor mijn lichaam en geest. De eerste sessies waren erg vermoeiend en confronterend, ik moest opzoek naar een knop bij mezelf die om moest. Ik was vastgeroest in mijn oude patronen, mijn lichaam werd steeds zieker en mijn hoofd wilde niet geloven dat de wereld even niet meer aan mijn voeten lag. Ik haalde uit weinig dingen voldoening. En juist omdat mijn leven zoveel kleiner is geworden, door mijn ziekte, was het belangrijk dat ik het leven weer ging accepteren. Niet het leven zoals ik gewend was, maar een leven op een energie zuinige manier, dat beperkter is dan het leven dat ik kende. Gelukkig zijn was mijn hartewens. 

Zeg 'ja' tegen het moment!
En ik vond de knop. Ik vond een manier waarop ik in het moment kan leven. En dat allemaal door middel van meditaties, yoga oefeningen en de bodyscan. Vooral de bodyscan heeft mij geleerd mijn grenzen te herkennen en te erkennen. Voelen wanneer je lichaam uitgeput raakt en bewust de keuze maken om dan wel of niet verder te gaan met een activiteit. En dit gaf mij rust, het bracht een balans terug in mijn leven. En ik durf nu te zeggen dat ik voor een groot deel mindful leef. Ik leer met mijn ziekte om te gaan, ik geef het een plaatsje in mijn leven. Mijn gezondheid blijft schommelen, maar voor een groot gedeelte heb ik weer het gevoel dat ik zelf de touwtjes in handen heb.
En dat geeft rust. Heel veel rust. 
De rust geeft mij de ruimte om verder te denken en mijzelf te blijven uitdagen en ontwikkelen. 
En dat kan ik iedereen aanraden, leven in het moment en in staat zijn om van de kleine dingen te kunnen genieten. Mindfulness is niet alleen een les voor mij geweest die ik uit de cursus heb gehaald, het is een levensstijl geworden. 
En daar, precies op dat vlak, lag de essentie van OKabat-Zinn, om chronisch zieken, terminale en beperkte mensen te leren omgaan met het hebben van hun beperking. Hij paste deze oude stroming toe op een uitbehandelde en kwetsbare doelgroep. En daar ben ik nog steeds dankbaar voor. 



Bron plaatje: 
http://www.ivpp.nl




2 opmerkingen:

  1. Wat goed om te lezen dat het je zoveel rust geeft! Misschien iets om te onthouden voor in de toekomst!

    Thanks voor je post :)

    X Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks meid! En is zeker iets om te onthouden, onder t mom van 'alle kleine beetjes helpen'. Dan komen we er wel =)

      Verwijderen