vrijdag 13 september 2013

Hoe hou je het leuk met een Candidagist infectie?


Darmklachten
Lichamelijk in balans zijn vinden begint bij ern goede nachtrust nachtrust. 
Een vrij logische tweede stap zullen de darmen zijn. 'Je bent wat je eet' is een veel besproken argument, en grotendeels ben ik het daar wel mee eens. Je bent tenslotte zelf verantwoordelijk voor het voedsel dat je eet.
Wanneer je niet gezond bent is het verstandig om vettig- en zoetigheid te laten staan, om je lichaam niet verder te belasten. 
Suikers, koffie en energydranken heb ik in overvloed gebruikt om mij door mijn middelbare school en opleiding heen te loodsen. En langzaam maar zeker heb ik daar mijn darmen vergiftigd, en kreeg 
een Candida gistinfectie vrij spel. Deze gist, die overigens bij ieder mens in de darmen aanwezig is, werd volop gevoed door de vele (fruit)-suikers. Met darmklachten als gevolg. Het resulteerde in een onregelmatige stoelgang, krampen, gasvorming en intoleranties. Veroorzaakt door onderandere een slecht werkend immuunsysteem, de anticonceptie pil, antibiotica en het gebruik van veel suiker. Mijn prikkelbare darm werd steeds gevoeliger.

Behandeling
Deze Candida infectie kwam aan het licht na een uitgebreid laboratorium onderzoek, onder toezicht van de arts P. van Meerendonk. Als behandeling kreeg ik een streng suikervrij dieet, en heb ik meerdere weken het middel nystatine gebruikt. Ik merkte al snelt dat het opgeblazen gevoel in mijn buik verdween. Ook na de nystatine ging ik vooruit. Het lastigte vond ik nog wel het suikervrije dieet. Thuis kan je aardig je weg vinden met koken, uiteten bij andere mensen of in restaurants maakt het lastiger. Na een jaar -zo goed als- suikervrij eten, mocht ik langzaam weer wat suikers toevoegen. 

Lactose intolerantie 
Een jaar lang ging het vrij goed. Bij gebak, ijs, koeken kreeg ik meer last (krampen, opgeblazen buik), dit at ik uit vrije keus en een keer zondigen moet zeker kunnen.
Totdat ik ontsteking na ontsteking kreeg in mijn lijf, afgelopen winter tot heden. Het vele gebruik van antibiotica heeft ervoor gezorgd dat de Candidagist weer kon groeien. Van Prof. Visser kreeg ik de tip eerst eens met mijn huisarts te gaan praten, om te proberen in het reguliere circuit behandeld te worden. Bij P. van Meerendonk moet je namelijk zelf de testen en medicatie betalen. Mijn huisarts gaf eerlijk toe dat de reguliere geneeskunde niet gelooft in een Candida infectie en vroeg mij een lactose intolerantie test te gaan doen. Volgens haar komen de klachten overeen. 
De test houd in dat je een glucose drankje op nuchtere maag in neemt, en om het half uur word je adem gemeten. De uitslag van de test was helaas negatief, waardes waren wel erg hoog, en ik had alle klachten. Maar een officieel tempeltje met lactose intolerantie blijft uit..

Hoe nu verder
Ik zou opnieuw het traject met van Meerndonk in kunnen gaan, met het suikervrije-dieet en nystatine. Echter ben ik zelf op een punt beland dat ik niet iedere cent meer uit wil geven aan mijn behandelingen. En heb ik ervoor gekozen om opnieuw streng op mijn voeding te letten. Ik heb mij laten infomeren bij een voedingsdeskundige, deze schreef mij een heel pittig suiker-, lactose- en op sommige punten ook een gluten-vrij dieet voor.
En zon dieet vind ik lastig! Suikergebruik heb ik terug gedraaid naar een minimum, mijn lichaam heeft toch een kleine hoeveelheid suiker nodig. Verder probeer ik zo gezond mogelijke eten, pasta's en brood laat ik zo veel mogelijk staan.

Nu ben ik erg benieuwd naar verhalen en tips van anderen
Ik ben en blijf een levens genieter, ik hou van lekker -weliswaar verantwoord- eten en een borrel op zijn tijd. 
Hoe zorg jij ervoor dat je darmen rustig blijven? En heb jij medicatie gebruikt en/of een streng dieet gevolgd?

De lactose intolerantie test.

Tot slot
Tip van P. van Meerendonk: Verse knoflook (3 teentjes per dag) werkt even goed als nystatine.

2 opmerkingen:

  1. Toen ik net gehoord had dat ik ME had, was ik door de ha 'toevallig' ook net naar de diëtiste verwezen. Zij adviseerde mij toen het anti-candidadieet en ook lactosevrij etc.
    Ik heb het een jaar volgehouden en ben toen gestopt, omdat het helemaal geen verbetering vd klachten gaf. Ik vond het een bijzonder ingrijpend dieet en af en toe ook moeilijk vol te houden.
    Misschien kun je (na de eerste strenge weken) met jezelf afspreken dat je 1 dag per week mag eten waar je zin in hebt, zodat het toch te doen blijft.
    Succes x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi hoi! Hè bah, daar was ik al bang voor, zoals mijn huisarts al zei, zon dieet wil je niet, ie niet te doen. En wat gek en jammer dat jij helemaal geen verbetering heb gemerkt! Hoe doe jij dat nu? Met mate suiker en lactose nemen en de opgeblazen buik maar voor lief nemen? Ik zondig alleen wanneer ik het er echt voorover heb, maar moet zeggen dat ik mij ook niet helemaal aan het zware dieet waag.. Vind hem te ingrijpend. Zoetigheid in koeken, toetjes, dranken etc laat ik wel staan. Hopelijk gaat het gebruik met mate wel wat opleveren. Bedankt en liefs!

      Verwijderen