donderdag 12 september 2013

Wetenschappelijk onderzoek naar Fibro-pijnbron

Tussen de vele, veelal negatieve berichten rondom wetenschappelijk onderzoek naar Fibromyalgie, duikt er zo nu en dan ook eens een positief bericht op. En dat moet gedeeld worden!

Wetenschappelijk onderzoek
Vandaag werd ik gewezen op een artikel dat geplaatst is op zorgprortaal.nl. 
Zelf ben ik dol op wetenschappelijke weetjes en artikelen -wel in begrijpelijke taal-, alleen al om het feit dat het je een verbreed inzicht geeft in je ziekte. Onder het mom van, als artsen het niet voor onderbouwen, dan ga ik zelf opzoek naar antwoorden. 
Wetenschappelijke onderzoeken wat niet over het cognitieve functioneren van een ME of Fibromyalgie patiënt gaat heeft helemaal mijn voorkeur, en zo ook dit artikel.

Pijnbron bij Fibropatiënten gevonden
Het voorschrijven van antidepressiva en bewegingstherapie behoren hopelijk tot de verleden tijd na het lezen van dit onderzoek. Enkele quotes uit de tekst:

'Neurowetenschappers hebben de pijnbron bij Fibropatiënten gevonden. In schril contrast met vastgeroeste vooroordelen moeten we daarvoor niet gaan zoeken in de hersenen.
Miljoenen mensen, waarvan de meerderheid vrouwen, zijn al jaren wanhopig op zoek naar een doeltreffende behandeling. Tot op heden dachten veel artsen dat fibromyalgie een imaginaire, puur psychologische aandoening was, maar baanbrekend onderzoek wijst uit dat de ziekte veroorzaakt wordt door een teveel aan zenuwvezels in de bloedvaten'. - zorgprortaal.nl 
"Deze verstoorde bloedstroom kan perfect de oorzaak zijn van spierpijn en andere pijnprikkels, maar ook van oververmoeidheid", verklaart neurowetenschapper Dr. Frank L. Rice.
Het artikel 
Van zulke berichten word ik blij! Eindelijk een verhelderende nieuwe blik op deze aandoening. Een aangezien Fibromyalgie op vele vlakken overeenkomt met ME, is er hopelijk voor deze groep patiënten weer hoop!
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je het gehele artikel lezen, klik dan hier.

2 opmerkingen: