vrijdag 5 juli 2013

Slapeloze nachten

Het lijkt makkelijk op te lossen, slapeloze nachten, oftewel, nachtbraken.
Wakker zijn op tijden dat je het liefst wilt slapen, en de uren maken die je nodig hebt.
Men neemt een slaap neuroloog en een ME deskundige.
Samen komen ze tot een perfecte cocktail die mij elke nacht in een coma zou moeten brengen.
Probleemloos inslapen en een ondoorbroken nacht waarin je lichaam daadwerkelijk oplaad.
Een mix van pillen en drankjes, als de oplossing zo makkelijk kan zijn, dan moet het toch werken?

En toch blijf ik met enige regelmaat een nachtbraker. Heb ik rusteloze nachten waarin ik niet oplaad, en dus vermoeider ben in de ochtend dan de avond ervoor. Een valse start, in de nacht ben ik gesmokkeld naar de finish, en ondertussen ieder uur op de klok gezien.

Enkele testen bij de slaap neuroloog lieten zien dat een gemiddelde van 15 x wakker worden op een nacht niet normaal is, waardoor ik ook bijna niet in de REM slaap kom. Als ik al in slaap mag vallen, ook dat is een probleem apart. Door de ME zijn vele zaken op hormonaal gebied ontregeld. Mijn lichaam maakt geen Melatonine aan, deze slik ik nu een aantal uren voor het slapen gaan. Voor het doorslapen krijg ik groene smarthies, Promethazine. Daar legde ze vroeger een bejaarden slaapzaal mee plat, dat moet een rustige nacht voor zowel de zusters voorspellen als de patiënt. Om daadwerkelijk in slaap te vallen gebruik ik ook nog een kruiden goedje met honing, Klinkes und Nervensaft genoemd. Gewapend met deze goedjes, stap ik vol vertrouwen in de nacht.

En nog presteert ik het om nachten te spoken en op te blijven. Samen met dit arsenaal aan hulpmiddelen, laat mijn lichaam mij elke keer weer versteld staan. Of het nu de volle maan is die de polderwegen verlicht, of het stress is of een uitgeblust en pijnlijk lichaam, de pillen doen niet elke nacht hun wonderlijke werking. En juis wanneer ik weer een ONST (neurostimulatie) behandeling heb gehad, en ik verlang naar een 10 uur durende nacht, gaan mijn ogen om 6 uur alweer open, en weet ik dat ik opnieuw een braker ben van de nacht. 


2 opmerkingen:

  1. Deze braker doet vannacht met je mee...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jou al helemaal hoop ik dat deze nachtmerrie van t niet slapen eens opgelost wordt!

      Dikke kus!

      Verwijderen