woensdag 10 juli 2013

Gelukkig mét hulpmiddelen, officieel een aansteller!

Bij vooruitgang horen in mijn geval hulpmiddelen.
Het gaat hierbij om pillen, zo nu en dan een B12 spuit, drankjes, een rolstoel en mijn Super Sokken.
Hulpmiddelen die je zonder achteruitgang eigenlijk niet nodig gehad zou hebben.
Maar, ik ben nu eenmaal ziek en dat lot heb ik ondertussen wel geaccepteerd.

ME en Fibromyalgie zijn beiden twee onzichtbare soldaten die mijn vlaggenschip proberen te laten zinken.
Op mijn goede dagen ben ik heel blij met de onzichtbare kant van het ziek zijn, terwijl het in gesprekken met het UW..V, sommige artsen en op slechte dagen het een flink blok aan je been kan zijn.
Zo was de komst van mijn rolstoel het ultieme bewijs voor de mensen die het niet willen zien, dat ik officieel een aansteller ben. Omdat ik op mijn goede dagen wel gewoon naar een restaurant kan lopen en ik het weekend ervoor nog een drankje heb gedaan.
Deze stoel staat nu al geruime tijd zijn tijd uit te staan op zolder, en met de komst van mijn Super Sokken heb ik wandelend een hoop vrijheid terug gekregen. Waar de rolstoel mijn benenwagen was op dagen waar je er niet onderuit komt dat je veel moet lopen (denk bijvoorbeeld aan het formaat van onze mooie luchthaven in Amsterdam), en wanneer het niet uitkomt dat je de dag erna er de prijs van moet betalen, was deze stoel makkelijk gepakt. Moeilijk om mij over te geven, maar super dankbaar de dagen erna.

Met een lange broek ben ik nog steeds onzichtbaar beperkt, en komen mijn Super Sokken pas de hoek om kijken wanneer ik voor de spiegels van het pashokje in een winkel paradeer. Ze zijn normaal voor mij geworden waar andere mensen soms nog heel verschrikt kunnen kijken. Want wie draagt er nou roze sport compressie sokken onder een nieuw jurkje of rokje?
En die reacties doen me niets. Ze kunnen mij gestolen worden. Ik heb liever een paar sokken aan dan een rolstoel onder mijn kont. Ik stap met broek aan het pashokje weer uit en de sokken zijn weer mijn verborgen hulpmiddelen, mijn geheim. En ik ben er trots op! Juist omdat ze mij zoveel brengen.

Maar.. met het mooie weer wil je ook eens een terrasje pakken met een korte broek aan. Nu is dit vaak wel mogelijk omdat het over kleine stukjes gaat, en de sokken kan je na het auto rijden dan uittrekken. En laten we eerlijk zijn, deze dagen zijn nog heel schaars geweest. De rest moet nog uitgeprobeerd worden.

Mocht er nu een onverwachte hittegolf komen en wil ik toch met de honden gaan wandelen. Pas dan op voor mijn super sokken, u zou tijdens het wandelen nog eens ingehaald kunnen worden!



10 opmerkingen:

  1. Moet ze eigenlijk gewoon aan doen onder korte broek. Ik zie heel de wel al weer veel te veel de vloer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen waar jij je goed bij voelt lieve Norma!
      Ik denk dat ik ook maar eens zon wijd shirt aan ga schaffen zoals je laatst zag, dan hoort het helemaal bij je outfit hè ;-)
      We lopen lekker voor op de mode Hahaha

      Liefs!

      Verwijderen
  2. Ik moet erg lachen om de term "super sokken" ;) en werken die b12 spuiten bij jou? Ik hoor zulke wisselende berichten. Ik slik wel 1000mg b12 maar dat doet niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super Sokken klinkt iets leuker dan compressie kousen vind je niet hihi =)

    Ik ben in 2010 ook eerst begonnen met B12 smelttabletten nadat er in mijn bloed een tekort was aangetoond. De tabletten haalde bij mij ook niets uit terwijl je toch elke ochtend met een paar pillen onder je tong rond liep. En dat wijste eigenlijk wel op een opname probleem en vanaf toen ben ik gaan spuiten. Een half jaar -of misschien wel iets langer- 3x per week hoge dosering gespoten om de waarde omhoog te krijgen en voelde vrijwel gelijk energie doorkijk lijf lopen. Enorm fijn!

    Nu de waarde in mijn bloed beter is merk ik iets minder van de spuit wanneer ik hem zet. Merk wel aan mijn lijf wanneer ik hem nodig heb, ik kan dus nietigere zonder =) ook cognitief een stuk vooruit gegaan, minder hersenmist erdoor.

    Ik zou zeggen probeer het eens, het is niet schadelijk wanneer je het niet door het plafond schiet met je waardes. Want daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld of het wel of niet goed voor je is. Met een opname probleem kan spuiten dus wel heel nuttig zijn.

    Succes en hopelijk heb je hier wat aan.

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi hoi,
      Dankjewel voor het uitgebreide antwoord!
      Mijn waarde was maar iets aan de lage kant dus ik heb het in principe niet echt nodig maar wil het toch proberen. Ik probeer alles wat ook maar een beetje nut kan hebben ;)

      Zeker fijn dat het bij jou goed doet!
      Het blijkt wel dat je het echt nodig hebt, ook omdat je waarde echt te laag was.
      Ik ga binnenkort beginnen met het Ciran revalidatie programma, kijken wat dat oplevert :)

      Liefs Kelly

      Verwijderen
  4. Haha ik moet lachen om je Blog. Heerlijk mens lijk je me.
    Ik krijg maandag een formulier in de bus om mijn supersokken te bestellen. Ik wil roze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Suzanne,

      Hihi wat een leuke reactie!

      Bestel jij je sokken via Prof. Visser of via internet?

      En... Ik zou zeker roze nemen, deze zijn een stuk sneller ;-)

      Verwijderen
    2. Hoi Lin,

      Ja ik krijg ze ook via Dr Visser. Ben heel benieuwd hoeveel het voor mij zal schelen.

      Verwijderen
  5. Wat leuk om te lezen! Ik sta nu ook op het punt om ze te bestellen, maar ik twijfel nog over de kleur... Helemaal zwart, zodathet niet opvalt, of juist knalroze, omdat ik dat een leuke kleur vind... Ook geadviseerd door dr Visser. Ik heb geen ritmeproblemen, maar er stroomt niet genoeg bloed naar mijn hoofd en wil daardoor nogal eens licht in mijn hoofd worden en eventueel daardoor struikelen. Ik ben blij te lezen dat het bij jou zo goed werkt. Ik probeer ook alles wat me ook maar een beetje vooruit kan helpen. Elk beetje vooruit is toch weer een beetje. 100% herstel verwacht ik niet meer... Ik heb ook een tijdje b12 geïnjecteerd gekregen, maar deed niets extra's

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij hulpmiddelen wordt vaak gedacht aan oudere mensen. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn natuurlijk. Heel goed dat je zo openlijk hierover blogt.

    BeantwoordenVerwijderen