donderdag 13 maart 2014

Zorgverzekering, een privilege dat je moet verdienen?

Wanneer er over verzekeren gesproken word krijgen wij als Nederlanders te horen dat wij veelal oververzekerd zijn. Een gewoonte die wij bij meerdere verzekeringen terug zien komen. Want stel je voor dar je ooit ziek wordt of er ooit ingebroken word in je huis. Dan kan je maar beter alvast goed verzekerd zijn, toch? 

Wij Nederlanders worden vaak als nuchter bestempeld. Zouden goed over hun zaken nadenken en sinds wij bij de costa's bekendstaan als zuinig 'kijken, kijken, niet kopen', zou je denken dat wij ons geld beter kunnen besteden dan aan veel te dure verzekeringen. Maar waarom willen wij allemaal die zekerheid voor een onzekere toekomst? 

Zelf ben ik altijd vrij nuchter geweest als het om zorgverzekeringen gaat. Ik nam het pakket wat naar mijn idee het beste bij mij paste, aangezien de gezondheid weleens te wensen overliet koos ik, in vergelijking tot andere gezonden, automatisch al voor een iets uitgebreider pakket. Met het idee dat wanneer je meer zorg nodig hebt, en je onkosten groeien, mijn pakket met mij mee zou groeien. 

How little did I know. Als begin twintiger had ik duidelijk al een nog uitgebreider pakket moeten nemen, om de zorg te dekken die ik misschien ooit nodig ga krijgen. Nu, op mijn 25e blijkt dat zorgverzekeraars pakket wijzigingen mogen weigeren. Dit omdat ze liever mensen toegang tot deze zorg verschaffen die het misschien wel nooit nodig gaan krijgen. In tegenstelling tot een chronisch zieke die op voorhand al teveel medische kosten maakt. Als chronisch zieke mag je duidelijk je eigen boontjes blijven doppen. Betaald van een uitkering die je niet volledig ga krijgen omdat Nederland niet gelooft dat ME een serieuze ziekte is. Zo kom ik verstrikt in een net waarvan ik wilde dat ik de uitgang wist. 

Moraal van het verhaal is niet alleen dat je in een land als Nederland niet chronisch ziek moet worden, maar je van te voren ook flink moet oververzekeren. Want wanneer je de zorg écht nodig zal hebben, worden deze privileges niet meer aan een zieke verschaft. 

5 opmerkingen:

  1. Wat krom, dat wist ik helemaal niet! Ik moet er ook nog eens goed naar gaan kijken voor mijn 18e verjaardag..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He verdikkeme, ik had een heel lange reactie geschreven, maar toen ik aangaf dat ik met mijn google wilde reageren verdween hij helemaal! Dus nu, een paar uur later... poging nummer twee ;)
    Ik vind dat je gelijk hebt! Het is zo oneerlijk dat je als chronisch zieke voor je gevoel nergens terecht kunt. Of torenhoge verzekeringen moet betalen. Dat is natuurlijk verschrikkelijk, want de zorg heb je nodig... en daar heb je ook recht op.
    Ik ga einde van het jaar op zoek naar een andere verzekering. Ik ben al jaren bij dezelfde, maar mijn medicatie wordt niet meer vergoed na dit jaar, nergens. Dat betekent dat ik weer over kan stappen naar wie ik maar wil. Nu alleen even afwachten of ze mij ook als klant willen hebben ;) Het valt ook allemaal niet mee, met het juiste uit te zoeken want er is zoveel keus tegenwoordig en er zijn zo veel mogelijkheden... Even goed uitzoeken want die kleine lettertjes... are a bitch! Vooralsnog dus nog bij mijn verzekering en dan maar hopen dat ik toch gedekt ben. Ik heb jaren betaald met te veel dekking en toch kom je achteraf (zoals ik al zei ik zit al jaren bij dezelfde verzekering) nog wel eens bedrogen uit omdat de regeltjes wat aangepast zijn waardoor je nu veel meer zelf moet bijdragen.

    Tsja... verzekeringen in Nederland. Wat je zegt: Beter ben je niet chronisch ziek in ons land. En je verwacht zoiets eigenlijk niet in ons kikkerlandje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar hoef je helemaal geen zogenaamde vage (in hun ogen dan) aandoending voor te hebben. Ik heb chronische ziektes als reuma en migraine. In 2012 extra aanvullend verzekerd 600 euro per jaar om therapie hiervoor te kunnen krijgen wat hebben ze nu bedacht? Nee zelfs reuma staat niet meer op de lijst van chronische ziektes dus kan ik niet meer onbeperkt naar therapie ondanks mijn 600 euro. Op geen enkele manier gaat deze zorgverzekeraar mij therapie verlenen. Ik ben niet chronisch ziek volgens hun. En ik betaal me scheeel!! Tja.... Het kan raar lopen in nederland. Je moet goed bij de pinken zijn om dit te volgen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eigenlijk is dit iets wat ik totaal niet zou verwachten van een land als nederland. En eigenlijk vind ik het gewoon echt schrijnend dat dit zo gaat. Voor veel mensen eerst de klap van een chronische ziekte en dan komt er vervolgens bovenop dat er steeds minder vergoedingen zijn. Ik hoop dat dit ooit nog eens gaat veranderen maar ik ben bang van niet..

    BeantwoordenVerwijderen