dinsdag 3 december 2013

Zelfportret | The Mask

Leven met ME is als leven met een onzichtbaar masker op je gezicht. Na een activiteit tekent vermoeidheid mijn gezicht, word mijn huid rood en onzuiver, worden mijn ogen dik (door de koffie is het helaas voor het maken van de foto al verdwenen) en verschijnen er cirkels onder mijn ogen.


Wanneer ik naar buiten ga geef ik mijn masker graag wat meer kleur. Zo kan ik mijn ME masker thuis laten en verschijn ik redelijk normaal op straat. Zo voel ik mij veiliger en zo word ik minder geconfronteerd met starende gezichten.
In de zomer voel ik mij veiliger zonder mijn make-up masker, mijn zon gebruinde huid laat dan al minder tekeningen zien. Zomer is dan ook niet voor niets mijn favoriete seizoen!

Het ME masker is een masker wat weinig mensen te zien krijgen, dit omdat ik op deze dagen ook minder mobiel ben. Maar het is er zeker. Om het verschil tussen de twee maskers duidelijk te maken heb ik een kant van mijn gezicht opgemaakt en de andere kant is zoals ik vanmorgen wakker werd. Ik wil hiermee laten zien dat een onzichtbare ziekte niet altijd onzichtbaar is en wat je met wat foundation, mascara, oogschaduw, een blush en wenkbrauwpoeder een hoop kan verbloemen.


Zelfportret 
This is what my PEM-days look like
.
-Post Exertional Malaise-

Photography By: Linda van Andel. Blog: Linda On A Mission. Onzichtbaarziek, portret, Nikon D60, invisible illness, ME, ME/CFS, CFS, CVS, ME/CVS


Welk masker is nu eigenlijk het echte masker?


14 opmerkingen:

  1. Om eerlijk te zijn vind ik dat je helemaal geen make up masker hoeft te dragen.
    Je bent een mooie meid en dat is zonder alle make up ook te zien.
    Ik snap het veilige gevoel dat je erdoor krijgt maar eigenlijk is dat nergens voor nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje wel Ellen voor je mooie reactie :) en toch vind ik het persoonlijk fijner om makeup te dragen. Ik vind het niet alleen leuk om ermee bezig te zijn, ik wil er buiten de deur ook gewoon niet ziek uit zien :)

      Verwijderen
  2. Je bent een mooie meid, maar ik vind het altijd leuk om wat make-up te dragen!
    en ik hou ervan om met make-up te spelen! Ook bij andere dus ik draag verder
    altijd make-up behalve in de zomervakantie als de zon op mijn huid komt!

    liefs,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je bent mooi zoals je bent hoor! ik draag wel altijd make-up omdat het dan net iets mooier is !
    volgen we elkaar al?
    groetjes http://www.we-heart-fashion.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou.. Van het vermoeidheidsmasker ben ik niet zon fan. Ik vind maken-up ook leuk, maar op zulke dagen, als ik naar buiten ga is het echt een must. Wil er namelijk niet ziek uit zien.. En ja dan verstop ik het graag achter een vermoeidheidsmasker ;-)

      En ik volg je al hoor! :)

      Verwijderen
  4. Je kan t prima hebben zonder make-up hoor! ik vind het zelf ook fijner altijd om make-up op te doen.x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou.. Op de slechte dagen ben ik echt een wit spook met knal rode plekken, niet echt charmant haha

      Verwijderen
  5. Wow wat een inspirerend artikel zeg.. De vraag welk masker is nu het echte masker... Dat is een lastige. Dat kun je heel breed bekijken. Hoe dan ook zie je er prachtig uit meid, echt waar. Maar als je erover nadenkt.. Dragen we dan niet allemaal een masker? Met of zonder make-up? Doen we ons niet allemaal beter of mooier voor dan we (soms) zijn? Ik moet wel bekennen dat ik me automatisch vaak beter voel als ik me mooi aankleed en mooie make-up draag, dus voor je gevoel doet dat toch echt wel wat. Maar ik kan me voorstellen als je een chronische ziekte hebt zoals ME of Fibromyalgie, je niet altijd de energie hebt om dit te doen. Voor de buitenwereld zou het ook niks uit moeten maken. Je word vaak toch al beoordeeld op je uiterlijk. Hoezo ziek? Ik zie niks aan je... Erg irritant is dat! Trouwens wat een bezige bij ben jij, ik kon uit heel wat sites kiezen om je te volgen;) Goed bezig:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij om te lezen dat jij de vraag in mijn blogje echt snapt :) we dragen allemaal maskers, daar ben ik van overtuigd. Een masker veroorzaakt door een ziekte is alleen een van Deceuninck maskers die je niet zelf kan kiezen, hoogstens wat camoufleren. Althans, zo kijk ik er tegenaan. Een leuk project zal zijn, als je iedere dag een portret foto zal maken van jezelf, ik gok dat je in verschillende rollen -die spelen we immers allemaal in het leven..- ook verschil zal gaan zien in de foto's. En je beter en mooier voelen met make-up op herken ik ook, het kan een heel fijn masker zijn :)
      Bedankt voor je mooie berichtje! En ik ben erg dankbaar dat ik het schrijven weer op kan pakken en dat resulteert in verschillende platforms en blogjes hihi :)

      Verwijderen
  6. Wat ben je toch inspirerend. Dankjewel dat je zulke lieve reacties hebt achtergelaten op mijn blog, dat raakte mij heel erg. Toen ik keek, zag ik tot mijn grote blijdschap dat je ook een blog hebt. Een heel indrukwekkende blog met herkenbare artikelen. Helaas, omdat ik niemand deze ziekte gun en jou al helemaal niet. Maar ook heel dapper, omdat je anderen met je artikelen vooruit helpt door het online te zetten en je verhalen en ervaringen te delen. Ik ga je volgen, wil geen artikel meer missen en dankjewel voor je prachtige reacties <3 Ik wens je al het geluk van de wereld toe voor 2014 en de mooiste kerstdagen. Nogmaals heel erg bedankt Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wauw je hebt een leuke blog! Ik ga je volgen op bloglovin! Als je wilt zou het leuk zijn als je terug volgt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. je bent prachtig zonder makeup hoor XO ! Mooie blog heb je, wauw. Ik ga vaker op je blog kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel goed van je meis! Dapper dat je dit nu ook gedaan hebt! Ik ben trots op je! :)

    Ik vind je nog steeds een mooie meid zonder make-up! :)

    Liefs, Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sterk dat je jezelf zo durft te laten zien. En je bent mooi, met én zonder make-up!
    Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen